80 بازدید مرداد, ۱۳۹۸ احکام, شبهات, قرآن و عترت

ازدواج با کنیز یا کسانی که در طبقه پایین­ تر اجتماعی قرار دارند، بسیار آسان­ تر است (به دلیل قانع بودن فرد مقابل) اما حقوق شرعی او با زنِ آزاد فرقی نمی­ کند؛ یعنی ازدواج باید از طریق مشروع صورت بگیرد (فَاِن خِفتُم اَلّا تَعدِلوا فَواحِدَهً اَو ما مَلَکَت اَیمانُکُم: آیه ۳ سوره نساء). بنابراین شبهاتی که در این زمینه وارد شده و تهمت­ هایی که حتی به شخص پیامبر زده می‌شود، کاملاً جاهلانه و باطل است.

هم چنین این که در قرآن تأکید بر ازدواج با کنیزانِ مومن شده است و خداوند آن­ ها را بر زنانِ آزاد ولی مشرک یا ناپاک، ترجیح داده است (وَ لَاَمَهٌ مُومِنَهٌ خَیرٌ مِن مُشرِکَهٍ وَ لَو اَعجَبَتکُم: و قطعا کنیزِ باایمان از زنِ آزادِ مشرک بهتر است هرچند [زیبایی، مال و موقعیت او] شما را به تعجب وادارد: آیه ۲۲۱ سوره بقره) و نیز کَفاره بعضی از گناهان، آزاد کردن بندگان قرار داده شده، بیانگر این است که اسلام در آستانه ظهور با جامعه ­ای مواجه شده که گرفتار برده‌داری و تبعیض اجتماعی است؛ لذا هم از همان ابتدا تعریف «بنده» را از «بَرده» جدا می­ کند، و هم تلاش می­ کند فاصله طبقاتی را از بین ببرد و به جامعه بفهماند که ملاک برتری، تقواست. (اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللهِ اَتقاکُم: آیه ۱۳ سوره حجرات)

۰
اشتراک گذاری :
برچسب ها